Beschrijving:
Team ICT & O heeft tot doel om docenten van de hogeschool te professionaliseren. Op het gebied van Online en Synchrone leeractiviteiten was geen expertise aanwezig, daarom werd ik ingehuurd. Er is een Leergang Blended leren ontworpen waarbij ik een blended leertraject over Online en Synchrone leeractiviteiten heb ontworpen en uitgevoerd. Behalve de training voor docenten heb ik het team ICT & O laten kennismaken met webinars, virtuele klassen en andere vormen van online en interactieve leeractiviteiten. Daarnaast heb ik presentaties gehouden voor SIG’s -Special Interest Groepen- over het onderwerp. De online en synchrone leeractiviteiten vonden plaats in Blackboard Collaborate.
Datum eerste uitvoering
09/01/2015Klant
Saxion Hogeschool Deventer en Enschede. Team ICT & O. (ICT en Onderwijs)
Klantvraag
Ontwerp een Blended Leertraject voor Online en Synchroon Leren voor docenten van Saxion, met online didactiek, gebruikmakend van het LMS Blackboard en de daarbij behorende modulen voor online en synchrone leeractiviteiten: Blackboard Collaborate Ultra.
Wat heeft XWebinar.nl geleverd?
Advies, o.a. Instructional design Blended Leertrajecten, Online didactiek., Technische service en support, Faciliteren & trainen webinars, virtuele klassen, online training en online vergaderingen, Ontwerp webinars, virtuele klassen, online training en online vergadering, Ontwikkeling e-learning, Project management, and Presenter, host voor live en online sessiesHoe is het project verlopen?
Ik heb een begrippenkader gemaakt voor online en synchrone leeractiviteiten zodat we dezelfde taal gingen spreken, daarna maakt ik een indeling van online en synchrone leeractiviteiten samen met het team.
Vervolgens werd het eco-systeem van online en synchrone leeractiviteiten vastgesteld waarbij de volgende vragen belangrijk waren.
- Welke service en support dient er georganiseerd te worden als docenten en studenten online en synchrone leeractiviteiten gaan uitvoeren?
- Hoe kunnen we docenten en studenten voorbereiden om de technieken te gebruiken?
- Welke afspraken maken we binnen de school, binnen de lessen? Bijvoorbeeld wie verantwoordelijk is over goed functioneren van je computer en het gebruik van een headset.
- Waarom, hoe en wanneer is de didactiek van de online & synchrone leeractiviteit (virtuele klas) anders dan in een gewone klas?
- Wat is de plaats van de online & synchrone sessie in het blended traject (wanneer en waarvoor gebruik je deze leeractiviteiten?)
- Welke leeruitgangspunten hanteer je bij het ontwerpen? Welke visie hebben we hierop?
- Welke voorwaarden zijn er waar je rekening mee dient te houden?
- Welke eisen stelt online en synchrone leeractiviteiten aan de voorbereidingen van de docent?
- Welke rol heeft de docent tijdens deze leeractiviteiten?
- Welke didactische werkvormen kun je gebruiken die specifiek passen bij jouw lessen en online & isynchrone sessies?
- Waar haal je je inspiratie vandaan voor werkvormen?
- Wat kan de software?
“Online en synchrone leeractiviteiten”
Een basiscursus voor docenten HBO werd gemaakt die bestond uit een aantal asynchrone modulen op Blackboard, het LMS en daarnaast uit live sessies in de groep met facilitator, ondergetekende en met live en online sessies door groepsleden, dus zonder facilitator of docent. Ik organiseerde en faciliteerde daarnaast ook een live chatsessie.
Resultaten
Team ICT en O is bekend geworden met het eco-systeem van online en synchrone leeractiviteiten, weet nu welke technische begeleiding er nodig is voor docenten en studenten. Daarnaast is duidelijk geworden dat de didactiek van online en synchroon leren aangepakt dient te worden. Voor docenten is het niet altijd makkelijk om meer de rol van facilitator uit te voeren.
Docenten vonden het vooral fijn en zinvol om als student te ervaren wat de verschillen zijn tussen een docent en een facilitator.
Feedback klant
Wat je heel knap doet is dat je niet van je stuk raakt als mensen hun “huiswerk” niet maken. Je maakt deelnemers verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en dan is het leren veel leuker. Dat inspireert mij enorm.
Nienke Boom, Orthopedagoog Generalist, Docent Toegepaste Psychologie, Academie mens en Arbeid, Saxion Hogeschool, 2016
“Francisca heb ik ervaren als ideaal rolmodel om te leren de online etiquette toe te passen”.
Miranda Klomparends, Docent/Onderzoeker Toegepaste Psychologie, Saxion | University of Applied Sciences | Academie Mens en Arbeid, 2016
“De cursus was mooi op maat en een behapbaar geheel. Ook de blackboard inrichting was heel visueel gedaan zodat je altijd weet waar je naartoe moet navigeren. Blackboard Collaborate is uitermate geschikt voor vakken/cursussen waarbij studenten op afstand deelnemen. Francisca heeft laten zien hoe je ook digitaal een groepsgevoel kunt creëren. Een aanrader!”
Marrit Oost, Instructional designer, Programma ICT&O, Saxion | University of Applied Sciences | website ICT&O, 2016
Het was een hele leerzame cursus. Mijn ogen zijn verder geopend wat betreft de online-mogelijkheden die er zijn. Blackboard Collaborate is een toegankelijke gebruikersvriendelijke tool, die we zo in het onderwijs kunnen inzetten.”
Erik Horsthuis, Docent Bedrijfseconomie, Saxion | University of Applied Sciences | Academie Financiën, Economie & Management, 2016
Bronnen
De basis cursus Online en Synchrone leeractiviteiten